موتور ec5


موتور ec5

در سومین نمایشگاه خودروی تهران، شرکت ساپکو به عنوان یکی از زیر مجموعه های گروه صنعتی ایران خودرو، پیشرانه ی جدید کمپانی پژو را معرفی کرد که قرار است از


در سومین نمایشگاه خودروی تهران، شرکت ساپکو به عنوان یکی از زیر مجموعه های گروه صنعتی ایران خودرو، پیشرانه ی جدید کمپانی پژو را معرفی کرد که قرار است از چند ماه دیگر بر روی محصولات مختلف داخلی نصب شود.

پیشرانه ی EC5 پژو جز خانواده ی TU گروه PSA شناخته می شوند که توانسته اند در دوره های مختلف زمانی بازدهی خوبی را برای محصولات مختلف این خودروساز فرانسوی تامین کنند. در اصل می توان گفت EC5 نمونه ی به روزتر و بهبود یافته ی TU5 معروف است که این روزها بر روی خودروهایی چون پژو ۲۰۶ تیپ ۵، پژو ۲۰۶ صندوقدار V8، رانا، پژو ۴۰۵ SLX، پژو ۲۰۷i و… نصب می شوند. حال ایران خودرو مشغول تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ و داخلی سازی قطعات آن است، در نمایشگاه خودروی تهران ۹۷ به واسطه ی حضور ساپکو پیشرانه ی EC5 را که تا ۸۰ درصد داخلی سازی پیش رفته است، به نمایش گذاشته و کارشناسان این بخش از شرکت در ایام نمایشگاه سعی دارند تا اطلاعات کافی را در مورد این پیشرانه ی اقتصادی به بازدیدکنندگان بگویند. به گفته ی گروه خودروسازی PSA، پیشرانه ی EC5 جهت استفاده و عرضه در محصولات اقتصادی این گروه مانند پژو ۳۰۱، سیتروئن الیزه و… طراحی شده و سعی شده تا با فناوری های جدید استهلاک آن نسبت به TU5 کاهش پیدا کند. بر اساس اطلاعات موجود، عملکرد پیشرانه ی EC5 بر روی محصولات مختلف مخصوصا پژو ۳۰۱ بازار چین، تواسنته تا عملکرد خوبی را از خود نشان دهد و میزان خرابی و استهلاک آن نسبت به سایر اعضای خانواده ی TU تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. با توجه به شباهت و اشتراک های بسیار زیاد میان پیشرانه ی TU5 و EC5، بدیهی است که روند داخلی سازی این پیشرانه ی جدید آنچنان برای ساپکو و ایران خودرو سخت نباشد. در پیشرانه ی جدید پژو برای ساخت در ایران، بازنگری های فنی و مهندسی صورت گرفته تا بتوان با موتوری بهتر از TU5 ایرانیزه طرف باشیم. همچنین در کنار تغییرات ساختیاری مختلف، EC5 به زمان بندی هوشمند سوپاپ ها نیز مجهز است و از سویی به جای پمپ روغن های ساده، از پمپ روغن متغیر در آن استفاده شده است. این دو تغییر عمده باعث شده تا EC5 به مراتب اقتصادی تر و کم هزینه تر از TU5 در بحث استهلاک و مصرف شناخته شود. زیرا زمان بندی متغیر و هوشمند باز و بسته شدن سوپاپ ها عملکرد به مراتب بهتری را برای این پیشرانه نسبت به TU5 در بر دارد و همچنین پمپ روغن با فشار متغیر می تواند در شرایط مختلف عملکرد این موتور ۴ سیلندر را نسبت به نمونه ی قدیمی بهبود ببخشد و همچنین احتمال خرابی را در تا حد زیادی کاهش دهد. پیشرانه ی EC5 پژو قرار است که در گام نخست بر روی پژو ۳۰۱ تولید داخل نصب شود و سپس بر اساس فناوری آن، تغییراتی در محصولات داخلی ایجاد شود. به عنوان مثال حضور EC5 در ایران خودرو باعث شده تا بازنگری در پیشرانه ی ملی EF7 صورت بگیرد و پمپ روغن متغیر نیز در آینده ی نزدیک به آن اضافه گردد. پیشرانه ی جدید پژو برای تولید در ایران ۱۵۸۷ سی سی حجم دارد و ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ است. با حضور فناوری CVVT در کنار ساختیار DOHC پیشرانه ی EC5، شاهد هستیم که این پیشرانه ی کم حجم تنفس طبیعی می تواند ۱۱۳٫۹ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر تولید کند. به عبارت ساده ۹ اسب بخار و ۸ نیوتن متر بهبود بازدهی نسبت به TU5 حاصل شده است. در نظر داشته باشید که پیشرانه ی EC5 در بازارهای مختلف جهانی با توجه به تنظیمات نرم افزاری و سطح کیفیت سوخت، می توان ۱۱۹ اسب بخار قدرت را برای خودرو تولید کند. حداکثر گشتاور این پیشرانه در ۴۰۰۰ pm قابل بهره برداری است و نهایت اسب بخار آن در ۵۸۰۰ pm آزاد می شود. همچنین دور آرام پیشرانه ی EC5 بر اساس تنظیمات صورت گرفته ۷۵۰ pm و حداکثر دور استاندارد آن ۶۵۰۰ pm است. ایران خودرو برنامه دارد تا از ابتدا پیشرانه ی EC5 را با استاندارد آلایندگی یورو ۵ به بازار کشور عرضه کند. در حال حاضر گروه خودروسازی PSA، این پیشرانه را با استاندارد یورو ۶ و یورو ۶ پلاس هم تولید می کند. پایگاه خبری اسب بخار

عکس ها: عرفان حمیدی

TU5 پلاس روی تارا ایران خودرو نصب می شود؛ نسخه بهینه شده موتور TU5

از دست ندهید

بازگشت دلالان به بازار مجازی خودرو قیمت‌های اعلامی غیرواقعی است

دستور توقیف برخی خودروهای دارای مجوز تردد از دو منطقه آزاد کیش و اروند

اولین تیونینگ فولکس واگن گلف نسل ۸

مدیرعامل ایپکو از تفاوت پیشرانه EC5 با TU5 پلاس خبر داد. پیشرانه TU5 پلاس در واقع نسخه بهینه پیشرانه TU5 است که با تجهیز به سیستم CVVT، قدرت آن تاحدودی افزایش یافته و مصرف سوخت آن کمتر شده است.

بیت ران – مهدی درفشی، امیرحسین اسماعیل بیگی: با اعلام برخی از مشخصات فنی تارا، احتمال استفاده از نسخه ساخت داخل پیشرانه EC5 قوت گرفت.

موتور کی ۱۳۲

پس از رونمایی تارا، این احتمال به قوت خود باقی ماند. اگر چه برخی موتور تارا را EC5 و برخی دیگر TU5 پلاس می‌خواندند، اما در نهایت، ایران خودرو اعلام کرد از موتور TU5 پلاس استفاده کرده است.

گفتنی است قدرت خروجی درج شده همخوانی با موتور EC5 نداشت که همین موضوع باعث شد بیت ران، این مسئله را از طریق مهدی رجبعلی، مدیرعامل مرکز تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو) پیگیری کند.

شاسی خودرو تارا ایران خودرو

به کار گیری CVVT در پیشرانه TU5

بیت ران – آیا TU5 پلاس همان EC5 است؟

مهدی رجبعلی – موتور TU5 پلاس در واقع نسخه بهینه شده موتور TU5 است. این موتور به سیستم زمان بندی مداوم سوپاپ های متغیر (CVVT) مجهز شده است.

این سیستم باعث می شود که پیشرانه TU5 پلاس به نسبت  TU5 ، قدرت خروجی بیشتر و مصرف سوخت کمتر داشته باشد.

پیشرانه تی یو پلاس توانایی تولید حداکثر قدرت ۱۱۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر را دارد.

هدف ما این است که بتوانیم خطوط تولید را حفظ کنیم.

نمی توان گفت که از پیشرانه EC5 در ساخت پیشرانه تی یو پلاس الگو برداری نشده است، بلکه ما چنین کاری را انجام داده ایم.

اما اگر می خواستیم مستقیما پیشرانه EC5 را تولید کنیم، نیاز به راه اندازی خطوط تولید جدید بود.

اشتباه ایران خودرو در اعلام نوع موتور مورد استفاده در تارا

بیت ران – پس یعنی در وب سایت ایران خودرو نوع پیشرانه تارا به اشتباه EC5 درج شده است؟

پیشرانه ای که قرار است روی تارا نصب شود، TU5 پلاس خواهد بود.

البته این امکان نیز وجود دارد که پیشرانه EF7 پلاس نیز روی تارا نصب شود.

بیشتر بخوانید:

موتور سه سیلندر ایران خودرو رونمایی شد مشخصات فنی و تصاویر

۸ سوپاپ یا ۱۶ سوپاپ، مسئله این است

موتور خودرو تارا و دیگر ویژگی های این محصول

۵ دیدگاه

پلاس کنن خط جدید نمیخواد ای سی ۵ کنن میخواد😂😂😂 همونه فقط مارو سیا کردن!!! قبلا عکس های ای سی ۵ بود برید با این مقایسه کنین… شاید تنها فرقشون تو سوپاپ متغیر خروجی دود باشه که اونم بعدا پلاس پلاس میکنن😂😂 بجا اینا رو سیستم جی دی ای کار کنین!!

همون ابتدا بارررررها اعلام کردن موتور EC5 رو تولید خواهند کرد که تفاوتش فقط محدود به سنسور VVT نبود و دو سه مورد دیگه هم تغییرات داشت !!!! پس چرا نظرشون عوض شد!؟ چرا عادت کردن مدام دروغ بگن و مشتری رو … فرض کنن!!! بله دیدن سخته تولیدش و کار اضافیه و سود مالی زیادی نداره براشون گفتن همون یک قلم VVT رو با یک سنسور اکسیژن دیگه اضافه کنیمو تمام!!! خیلی زحمت بدن به خودشون اون قاب پلاستیکی بالای سر سیلندر رو با طرح جدید و نوشتن CVVT بسازن که معلوم باشه این موتور خییییییییییییییییلی فرق داره و کلی گرونتر بِدن به خلق الله !! ایران خودرو، بابت این همه گندکاری هایی که میکنی مرسی👍🤬🤬🤬🤬🤬

حیف از اینا که اسمشون سازنده خودرو باشه. فوقش باید بگن دلال شرکت های تولید کننده قطعات متفرقه

موتور EF7 پلاس موتور خیلی قدرتمندی است . اگر این موتور را روی تارا نصب کنند این ماشین یک ابر ماشین میشود‌

TU5 حتی نوع پلاس برای تارا اتوماتیک بسیار ضعیف و شکست خورده خواهد بود.

پاسخ دادن لغو پاسخ

نام ، ایمیل و آدرس وبسایت من را در برای ارسال دیدگاه مجدد در این مرورگر ذخیره کن

موتور ec5