فرمول روبیک سه در سه
فرمول روبیک سه در سه
در این آموزش با روش حل روبیک ۳ در ۳ آشنا میشویم و با مثالهایی تصویری، حل روبیک را در سادهترین حالت مورد بررسی قرار میدهیم.

روشهای مختلفی برای حل روبیک ۳ در ۳ وجود دارند که هرکدام را میتوان به لحاظ دشواری در سطوح مختلفی طبقهبندی کرد. به همین دلیل، برای افراد تازهکار یا برای افرادی که به صورت حرفهای روبیک را حل میکنند روشهای مختلفی وجود دارد. افراد به طور معمول زمانی که یک وجه از مکعب جادویی روبیک را حل میکنند دیگر نمیتوانند وجوه دیگر آنرا به درستی مرتب کنند. در این آموزش قصد داریم نحوه حل روبیک ۳ در ۳ را به صورت تصویری و به شکلی ساده توضیح دهیم.
روشی که در اینجا برای حل روبیک ۳ در ۳ دنبال میکنیم به این صورت است که مکعب را به لایههای مختلفی تقسیم میکنیم و هر لایه را بر اساس الگوریتمی مشخص، حل میکنیم. برای شروع بهتر است با نامگذاری حرکتهای مختلف روبیک آشنا شویم چراکه هر حرکت با یک حرف نشان داده میشود. این حروف در تصویر زیر آورده شدهاند.
در تصویر بالا، جهتهای مختلف به ترتیب عبارتند از:
این جهتها همگی به صورت ساعتگرد هستند اما درصورتیکه جهتهایی پادساعتگرد داشته باشیم، در کنار حروف، علامت «’» قرار داده میشود. البته توضیح دقیقتری را در ادامه متن برای نحوه نامگذاری وجوه روبیک ارائه میدهیم. به صورت خلاصه و گام به گام، نحوه حل روبیک ۳ در ۳ را در تصویر زیر مشاهده میکنید.
نام گذاری وجوه مکعب روبیک
برای حل روبیک باید با نامگذاری وجوه آن آشنا باشید تا بتوانید الگوریتمهای مختلف در حل روبیک را بکار بگیرید. به طور مثال، در تصویر زیر نحوه چرخشهای ساعتگرد را مشاهده میکنید.
همچنین، چرخشهای پادساعتگرد نیز در ادامه آورده شدهاند.
زمانی که در کنار نام وجه، عدد ۲ قرار بگیرد به این معنی است که چرخش را باید ۲ بار یعنی ۱۸۰ درجه انجام دهید.
نکته قابل توجه این است که وجه «رو» (F o ) را وجهی در نظر میگیریم که از روبرو به آن نگاه میکنیم و سایر وجوه را بر اساس آن میسنجیم. در تصویر زیر، وجوه مختلف نشان داده شدهاند اما در مثالهایی که در ادامه متن آمدهاند، وجه رو در طرف دیگری قرار دارند و با کمی دقت میتوان سایر وجوه را نیز شناسایی کرد. در تصویر زیر میتواند انواع چرخشها در مکعب روبیک را مشاهده کنید.
به یاد داشته باشید که برای حل روبیک ۳ در ۳ باید «قطعات» (Pieces) را حل کنید یعنی به این توجه کنید که هر مکعب، خود از مکعبهای مختلفی تشکیل میشود و به اصطلاح به رنگ یک بخش از مکعب کوچک (S icke ) توجه نکنید. بیشتر قطعات مکعب، بیش از یک S icke دارند. سه نوع قطعه در روبیک وجود دارد. قطعات «لبه» (Edge) که دارای ۲ S icke هستند. بخشهای گوشه، ۳ استیکر دارند و قطعات مرکزی (در مرکز هر وجه) تنها یک استیکر دارند.
از آنجایی که دانشآموزان و دانشجویان برای حل سریع آزمونها یا مسائل روزمره باید محاسبات خود را با سرعت بیشتری انجام دهند، «فرادرس» اقدام به انتشار فیلم آموزش محاسبات سریع ریاضی کرده که لینک آن در ادامه آمده است.
روش گام به گام حل روبیک ۳ در ۳
در ادامه به شکل دقیق به بررسی هر یک از مراحل حل روبیک میپردازیم.
۱. صلیب سفید
کار حل روبیک ۳ در ۳ را با وجه سفیدرنگ آغاز میکنیم. در ابتدا باید یک صلیب سفیدرنگ ایجاد کنیم که در وجههای کناری، رنگها با یکدیگر (استیکر مرکزی) همخوانی داشته باشند. انجام این مرحله، روش خاصی را شامل نمیشود چراکه باید با تمرین و تکرار به تصویر درست صلیب سفیدرنگ دست پیدا کنید.
در این مرحله تنها نیاز به تمرین دارید. سعی داشته باشید که لبههای سفیدرنگ را به مکان اصلی خود منتقل کنید و زمانی که یک خانه را درست کردید، آنرا تغییر ندهید و به اصلاح سایر خانهها بپردازید. در تصویر زیر، شکل صحیح (سمت چپ) و شکل غلط (سمت راست) ایجاد صلیب سفیدرنگ را مشاهده میکنید.
البته در تصویر زیر، ۳ مثال پشت هم با الگوریتم مشخص آورده شدهاند تا به کمک آنها بتوانید صلیب سفیدرنگ را ایجاد کنید.
۲. گوشه های سفید
در این مرحله باید برای تکمیل یک وجه از مکعب روبیک، به گوشههای سفیدرنگ دست پیدا کنیم. اگر مرحله قبل را به خوبی انجام داده باشید، برای انجام این مرحله نیز مشکلی نخواهید داشت. در ادامه برای تکمیل این مرحله، نکاتی برای راهنمایی بیشتر ارائه میشود.
لایه پایین را بچرخانید تا یکی از گوشههای سفید به طور مستقیم در جایی قرار گیرد که باید در لایه بالایی قرار داشته باشد. در ادامه، بسته به اینکه قطعه سفیدرنگ در کجا قرار داشته باشد، یکی از سه الگوریتم زیر را دنبال کنید تا وجه اول مکعب روبیک حل شود.
در نهایت میبینید که یک وجه مکعب روبیک، حل شده است.
۳٫ لایه دوم
تا اینجا، مراحل سادهای را برای حل روبیک ۳ در ۳ پشت سر گذاشتیم. اما در ادامه باید از الگوریتمهای مشخصی جهت حل روبیک کمک بگیریم. در این مرحله باید به کلی، وجه سفیدرنگ را فراموش و مربع را برعکس کنیم تا به بخش حلنشده مکعب دسترسی داشته باشیم.
در این گام، دو لایه اول از پایین را حل میکنیم. دو روش متقارن برای این بخش وجود دارد که به نام الگوریتمهای راست و چپ شناخته میشوند. این الگوریتمها، لبه بالایی از لایه آخر را بدون تغییر در لایههای حلشده (بخش سفیدرنگ) به لایه میانی منتقل میکنند. در این بخش از دو الگوریتم بهره گرفتیم که در تصاویر زیر آورده شده است.
در تصویر زیر، شکل صحیح (سمت راست) و شکل ناصحیح (سمت چپ) حل دو لایه اول را مشاهده میکنید که به اصطلاح به آن، حل «دو لایه اول» (Fi s Two Laye s | F2L) میگویند.
اگر در یک گوشه لایه دوم، نقطه در محل ناصحیح خود قرار داشته باشد باید الگوریتم F2L را دو بار انجام دهیم تا به شکل صحیح برسیم.
۴. صلیب زرد
برای حل لایه آخر باید در بالای روبیک ۳ در ۳ یک صلیب زرد بسازیم. در این مرحله، جایگاه سایر قطعات اهمیتی ندارند و بنابراین در این مرحله از حل روبیک ۳ در ۳ نیازی به رنگ سایر وجوه مکعب نیست.
بعد از انجام مراحل بالا ممکن است ۳ الگوی مختلف را مشاهده کنیم که باید از الگوریتم زیر برای ایجاد یک صلیب زرد در بالای مکعب استفاده کنیم.
اگر در بالا، یک نقطه رنگی مشاهده کردیم باید الگوریتم بالا را سه مرتبه تکرار کنیم. اما اگر شکل زرد Lشکل داشتیم تنها باید ۲ بار این الگوریتم تکرار شود و مکعب را به گونهای در دست بگیریم که مطابق با تصویر زیر باشد. در نهایت، اگر یک خط افقی در بالا داشتیم، الگوریتم را تنها یک بار باید اجرا کنیم.
۵. لبه های زرد
در ادامه مراحل حل روبیک ۳ در ۳ به گام پنجم میرسیم که در این مرحله باید در لبهها، رنگ زرد را به گونهای ایجاد کنیم که رنگهای سایر وجوه در لایه آخر، هماهنگ با رنگ نقطه مرکزی آنها باشد. برای درک بهتر این گام میتوانید به تصویر زیر نگاه کنید. در تصویر سمت چپ، رنگ لبهها با یکدیگر هماهنگ نیستند که با جابجایی طبق الگوریتم، این رنگها در سمت راست اصلاح شدهاند.
الگوریتم مورد نظر برای جابجایی در تصویر زیر آورده شده است.
۶. گوشه های زرد
بعد از انجام گامهای بالا برای حل روبیک ۳ در ۳ تنها لایه آخر به صورت حل نشده باقی میماند. در ابتدا باید این نقاط را به محل اصلی خود منتقل کنیم. قطعهای را بیابید که در محل صحیح خود قرار داشته باشد. آنرا به گوشه بالای سمت راست منتقل کنید. سپس از الگوریتم زیر کمک بگیرید تا ۳ قطعه دیگر را به محل مشخص شده در تصویر منتقل کنید. الگوریتم مربوط به این گام در زیر آورده شده است.
برای اینکه چرخش قطعه را به صورت عکس انجام دهید کافی است الگوریتم بالا را دو بار اجرا کنید. اگر هیچیک از گوشههای زرد در محل خود قرار نگرفته بودند، بار دیگر الگوریتم را اجرا کنید تا به یک قطعه در محل مناسب دست پیدا کنید.
۷. چرخش گوشه های زرد
در این مرحله، تمامی قطعات در محل اصلی خود قرار دارند و کافی است گوشههای زرد را بچرخانید تا حل روبیک ۳ در ۳ به پایان برسد. این مرحله از جمله پیچیدهترین مراحل حل روبیک به شمار میآید. در نتیجه با دقت بیشتری باید آنرا دنبال کرد. در تصویر زیر میبینید که گوشهها در نقطه صحیح و نهایی خود قرار دارند و در این مرحله برای حل روبیک ۳ در ۳ باید نوع چینش آنها را تغییر داد.
مکعب روبیک را به گونهای در دست خود بگیرید که وجه «رو» دارای گوشه حلنشده در بالا و سمت راست باشد. سپس الگوریتم زیر را ۲ یا ۴ بار انجام دهید تا قطعه در محل مناسب خود قرار بگیرد.
زمانی که این الگوریتم را اجرا میکنید به نظر میرسد که کل مکعب روبیک بهم میریزد اما نگران نباشید زیرا زمانیکه برای تمامی گوشهها این کار را انجام دهید، عملیات حل روبیک ۳ در ۳ به اتمام میرسد.
لایه بالایی را تنها برای این حرکت دهید تا نقطه زرد حل نشده دیگری به گوشه سمت راست و بالای وجه «رو» منتقل کنید و سپس همان الگوریتم بالا را برای حل کردن آن اجرا کنید. در این مرحله نباید دو لایه پایینی را یا به اشتباه کل مکعب را بچرخانید. در نهایت، این مرحله برای حل روبیک ۳ در ۳ از جمله مراحل دشوار آن به شمار میآید به همین دلیل، مثالهایی را در ادامه برای درک بهتر این موضوع ارائه میکنیم.
مثال اول گام هفتم حل روبیک ۳ در ۳
در این مثال، دو قطعه حل نشده در کنار یکدیگر قرار دارند. برای این مثال، دو بار الگوریتم بالا را برای یک گوشه و چهار بار برای دیگری تکرار میکنیم.
هنگامی که قطعه حلنشده مقابل یکدیگر باشند اما نقاط زردرنگ، شکلی همچون شکل زیر داشته باشند، ترتیب الگوریتمها جابجا میشود یعنی ۴ بار برای یک گوشه و ۲ بار برای گوشه دیگر باید الگوریتم را اجرا کنیم.
مثال دوم گام هفتم حل روبیک ۳ در ۳
زمانی که سه قطعه حل نشده مطابق تصویر زیر داشته باشیم، برای هر نقطه باید دو بار الگوریتم را اجرا کنیم.
زمانیکه قطعاتی مانند زیر داشته باشید، برای هر قطعه باید ۴ بار الگوریتم را تکرار کنید.
مثال سوم گام هفتم حل روبیک ۳ در ۳
هنگامی که دو قطعه در دو طرف داشته باشیم، ۲ بار برای یک قطعه و ۴ بار برای قطعه دیگر، الگوریتم را تکرار میکنیم.
مثال چهارم گام هفتم حل روبیک ۳ در ۳
زمانی که هر چهار قطعه در گوشهها با یکدیگر متفاوت باشند باید ۱۲ بار الگوریتم را تکرار کنیم.
ممکن است این فرآیندها در ظاهر قدری پیچیده باشند اما همگی از الگوی $$ma hbfR^p ime ma hbfD^p ime ma hbfR ma hbfD$$ تبعیت میکنند بنابراین کافی است این الگوریتم را به خاطر بسپارید تا انجام مرحله آخر سادهتر شود.
حل روبیک ۳ در ۳ با موبایل
تا اینجا نحوه حل روبیک ۳ در ۳ را به خوبی یاد گرفتهایم. اما حتی با یادگیری الگوریتمهای بالا ممکن است در ابتدای کار با دشواریهای زیادی روبرو باشید یا اینکه حرکتهای مختلف را به درستی تشخیص ندهید. به همین دلیل، در ادامه روش دیگری را برای حل روبیک ۳ در ۳ با موبایل بیان میکنیم که هم کاربردی است و هم به کمک آن میتوانید سایر مکعبهای روبیک را حل کنید.
مرحله اول: دانلود و نصب اپلیکشین حل روبیک ۳ در ۳
در این روش کافی است اپلیکشین «A Solve » را دانلود و نصب کنید. این اپلیکشین با استفاده از دوربین موبایل، تصویری از مکعب روبیک تهیه و با پیدا کردن الگوی حل، شما را در ادامه مسیر راهنمایی میکند. این اپلیکیشن هم برای اندروید و هم برای iOS ساخته شده و لینک آن در ادامه مطلب آورده شده است.
مرحله دوم: عکس گرفتن از روبیک
بعد از دانلود و نصب اپلیکیشن باید اندازه مکعب خود را انتخاب کنید که برای آموزش حل روبیک ۳ در ۳ نیز میتوانید روبیک ۳ در ۳ را انتخاب کنید. در ابتدای کار، این اپلیکیشن به طور پیشفرض بر روی حالت «Au o» قرار دارد. بنابراین تنها کاری که باید انجام دهید، تهیه عکس از مکعب است. در ادامه نیز باید با چرخاندن مکعب، از وجههای مختلف آن عکس تهیه کنید. در زمان تهیه عکس، مکعبهای رنگی در صفحه ظاهر میشوند و تطابق این رنگها با هر وجه مکعب را باید کنترل کنید.
با تهیه تصاویر، حرکتهای بعدی جهت تهیه عکس به طور کامل توسط اپلیکیشن بیان میشود و تنها کاری که باید انجام دهید این است که حرکتهای خود را به طور دقیق بر اساس حرکتهای خواسته شده در اپلیکیشن انجام دهید. بعد از اینکه تصویری از تمامی وجههای مکعب تهیه کردید، نحوه حل آن به طور کامل توسط اپلیکیشن، تجزیه و تحلیل میشود.
اگر دوربینی با وضوح بالا در اختیار ندارید یا اینکه رنگهای مکعب شما دارای رنگهای منحصربهفردی است، میتوانید به صورت دستی رنگهای مختلف را در اپلیکیشن وارد کنید و نیازی به گرفتن عکس نخواهید داشت.
مرحله سوم: استفاده از الگوریتم برای حل روبیک ۳ در ۳
بعد از گرفتن تمامی عکسها، در این مرحله مکعب شما آماده حل شدن است. در این مرحله باید با استفاده از مراحل ارائه شده توسط اپلیکیشن، مکعب روبیک را حل کنید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که با توجه به سهبعدی بودن مکعبهای موجود در اپلیکیشن، بهتر است مکعب خود را بر روی میزی قرار دهید تا جهتها به طور دقیق با جهتهای موجود در اپلیکیشن منطبق باشند.
با این روش به راحتی میتوانید حل روبیک را انجام دهید اما به طور معمول در دو حالت، حرکت اشتباه سبب حل نشدن روبیک میشود. دلیل اول این است که جهتهای گفته شده را به طور صحیح انجام نمیدهید یعنی جهتهای ساعتگرد و پادساعتگرد را به اشتباه تنظیم میکنید. حالت دوم این است که وجههای مکعب را به درستی تشخیص ندادهاید که در این رابطه به طور کامل در ابتدای مطلب توضیح داده شد. اگر از این دو اشتباه متداول دوری کنید، حل روبیک ۳ در ۳ را به راحتی انجام میدهید.
اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزشها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد میشوند:
سهیل بحر کاظمی ( )
«سهیل بحرکاظمی» دانشآموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی نفت از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران است. به عکاسی و شیمی آلی علاقه دارد و تا امروز تولید مطالب متنوعی از مجله فرادرس را در حوزههای شیمی، هنر و بازاریابی به عهده داشته است. او اکنون به عنوان دبیر ارشد مجله علمی-آموزشی فرادرس فعالیت میکند.